divendres, 25 de novembre del 2016

PLE (Entorn Personal D'aprenentatge)


En aquesta entrada, parlarem sobre la importància que té el PLE, (Entorn Personal D'aprenentatge). Tenint en compte que l'aprenentatge ha de ser  un procés continu durant la nostra vida, hem de donar importància l'aprenentatge tan formal com informal, ja que aquests son els que ens faciliten desenvolupar-nos al llarg de la nostra vida. per això tenim la responsabilitat de cercar espais que afavoreixin aquest aprenentatge.  Per tant la definició que l'hem donat entre tots a l'aula  del Ple és, d'un conjunt d'eines aplicacions, i/o estratègies gratuïtes que cada persona utilitza en un moment determinat no només per aprendre i desenvolupar-nos professionalment, sinó també per comunicar-nos amb diferents persones del nostre entorn. Podríem dir llavors, que aquest pla d'entorn personal, ens pot resultar útil ja que es la mateixa persona la protagonista del seu propi aprenentatge, és a dir es aquesta la que pot triar quins objectius pretén aconseguir basant-se en els seus propis interessos, com també oferir possibilitats gairebé il·limitades per estar en contacte i comunicar-se amb altres persones, a través de webs, xarxes socials, blocs entre altres. Aquestes també són importants ja que provoca una gran autonomia en el procés d'aprenentatge de cada persona, fent que l'alumnat planifiqui i gestiona els seus temps i els continguts.

Seguidament després de anomenar tots junts aplicacions que podien estar incloses en el nostre propi ple, hem fet una pràctica a l'aula, sobre com seria el Ple de cadascuna de nosaltres, ja que encara que no siguem conscients, tothom té un PLE, més o menys complex, que ajuda a gestionar el teu propi aprenentatge. Aquest PLE es va formant a mesura que va passant la vida, ja que anem aprenent coses noves i cada persona l'adapta als seus gustos, interessos o professions. A continuació us deixem el PLE de cada membre del bloc, que com podreu veure esta format per diferents eines per mitjà de les quals rep informació sobre els seus interessos, que permetran a cadascuna de nosaltres a marcar els nostres objectius, contactes, eines, continguts i no el més important, construir coneixements al llarg de la nostra vida. 





dijous, 24 de novembre del 2016

Estem segurs a internet?

Estimats lectors ens trobem un altre cop!

Estem segurs de tota la informació que pengem a internet? A classe hem tractat la importància del ciberassetjament, fet molt comú entre els joves d’avui dia. A continuació, farem un breu resum sobre els temes tractats a la sessió: primerament, començarem donant la definició del terme ciberassetjament, són agressions (insults, agressions psíquiques, amenaces, humiliacions...) de forma repetitiva cap a una altra persona, mitjançant un dispositiu electrònic. Podem trobar diferents tipus de de ciberassetjament, però aquí només parlarem del grooming, que són les estratègies utilitzades per un adult amb la finalitat de guanyar-se la confiança d’un menor a través d’internet, amb l'objectiu d'obtenir relacions sexuals o aprofitar-se de la víctima, i del cyberbulling que consisteix a insultar, humiliar, maltractar tant psicològicament com físicament a una persona mitjançant internet.

Avui dia les noves tecnologies aporten grans avantatges a la societat, però no tothom fa un bon ús d’elles. Existeixen una sèrie d’indicadors amb els quals podem observar si la persona que sospitem pateix ciberassetjament: els indicadors físics, com els trastorns alimentaris i trastorns de la parla i presenten problemes en el son; els indicadors conductuals, com l'assetjament al centre educatiu o l'absentisme i baix rendiment acadèmic; els indicadors emocionals, com canvis emocionals sobtats i el comportament antisocial; per part dels companys, com quan el marginen i el fan sentir culpable del que li passa. Amb tot el comentat anteriorment, és important que tinguem en compte que internet no és un passatemps, sinó que va més enllà del que nosaltres pensem, per tant hem de tenir cura amb la informació que pengem.

A internet sempre estem exposats a un perill important, però més perillós és per als menors d'edat, ja que en molts casos no tenen la informació apropiada sobre la identitat digital que tenen a la xarxa i per tant no són conscients del perill que comporta compartir o enviar fotos i vídeos íntims a persones que quasi que no coneixen. Però no tota la responsabilitat recau en els nens, ja que els pares sabent que els seus fills són molt actius a la xarxa haurien de controlar el que pugen i comparteixen amb la resta, és a dir, els han d'avisar que no tothom té una bona intenció darrere de cada missatges. Com bé hem dit anteriorment, existeixen una sèrie d'indicadors que ens ajuden a saber si el nostre fill, germà o amic està patint ciberassetjament, doncs bé a continuació us deixem un vídeo, protagonitzat per les components del grup, on es troben aquests indicadors i on pretenem conscienciar al món de les conseqüències del ciberassetjament:


Esperem que aquest vídeo faci pensar a tothom abans de assetjar algú, fins la pròxima!

divendres, 11 de novembre del 2016

Mobile Learning

Aquest tema que presentarem a continuació es conegut per tothom, ja que avui en dia totes les persones estem connectades al món virtual a través de qualsevol dispositiu.En molts centres educatius estan introduint el mobile learning com a eina per ensenyar i aprendre, aquest està relacionat directament amb les classes de Flipped Classroom. El Mobile Learning té diferents avantatges: facilita aconseguir informació, ens permet comunicar-nos i ens permet tindre una bona connectivitat, també trobem que es molt pràctic, ja que els smartphones o les tablets són més fàcils de portar d'un lloc a un altre.

Aquesta practicitat de la que parlàvem anteriorment es demostra en els dispositius digitals d'avui dia, ja que abans per treballar o filmar es necessitaven sis aparells diferents i ara amb un mòbil ho podem fer tot. A molts professors aquesta entrada de la tecnologia a l'educació no els hi agrada, ja que ells no estan endinsats en aquest món i li tenen pànic per no saber-la utilitzar. En aquest món trobem tres tipus d'aplicacions en l'àmbit de mètodes d'aprenentatge: les natives, les quals ja estan descarregades al mòbil, es poden utilitzar sense connexió, cada sistema operatius té les seves; les webs,que es carreguen des de l'ordinador i les hibrides, que són les que descarreguem cada usuari.


Nosaltres pensem que la societat ha canviat, el mòbil es com si fos una extremitat més del nostre cos, ja que sempre el portem a sobre. És una eina fonamental al nostre dia a dia per poder: comunicar-nos, buscar informació, escriure el nostre blog, penjar treballs al moodle de la URV... A més a més, creiem que els professors del segle 21 haurien d'utilitzar aquests dispositius a l'hora de fer les classes, ja que seria una forma diferents de transmetre la informació als alumnes. 

 

 


dissabte, 5 de novembre del 2016

Flipped Classroom


Els alumnes en la passada classe del divendres vam haver d'ensenyar els contes que vam crear als altres companys. Ells van fer una rubricar on havien de puntuar el contingut, la creativitat i les habilitats comunicatives de cada conte. I molts de vosaltres pensareu i el professor no va ser qui impartia la classe? Doncs no, la classe va ser el que en anglès s'anomena "Flipped Classroom" (Classe invertida) que consisteix en que  els estudiants aprenen nous continguts amb la visualització de vídeos de contingut educatiu, normalment a casa, per després realitzar els deures, activitats, problemes o exercicis que s'hi puguin vincular a l'aula i amb el suport personalitzat del professor. 

La classe inversa suposa capgirar o invertir allò que s'ha considerat el sistema tradicional d'aprenentatge, en què els estudiants reben classes en una aula i fan deures, llegeixen texts, resolen activitats de consolidació, reforç o ampliació a casa, i realitzen proves o exàmens del que s'ha après de nou a l'aula. Aquest mètode d'aprenentatge que esta començant a ser introduït a moltes classes, té beneficis com ara: Més adaptable i flexible,aprenentatge de forma autònoma,permet emprar més temps en l'atenció a la diversitat, adaptació al ritme de l'alumnat... però també ha rebut crítiques. Nosaltres volem saber què en penseu sobre aquesta nova metodologia d'ensenyar als alumnes.



Ens veiem en la pròxima entrada!